Sunday 25 March 2018

MENASIHATI

MENURUT ISLAM, 5 LANGKAH MENEGUR KESALAHAN ORANG LAIN


·        Memberi Kesedaran

Membantu seseorang itu sedar akan kesan buruk yang boleh berlaku jika dia tetap melakukan kesalahan itu. Melalui Allah s.w.t berfirman: "Dan Allah sekali-kali tidak akan menyesatkan suatu kaum, sesudah Allah memberi petunjuk kepada mereka hingga dijelaskan-Nya kepada mereka apa yang harus mereka jauhi. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." (Surah at-Taubah: 115)

·       Menyampaikan Nasihat

Memberi nasihat memang perlu sekiranya seseorang itu melihat oran lain melakukan kesalahan. Cara menyampaikan nasihat dilakukan Rasulullah s.a.w. semasa berlakunya dimana seorang pemuda melakukan zina. Selain itu, semasa Rasullah s.a.w menasihati orang Arab yang kencing di Masjid. Ia menunjukkankan bahawa nasihat adalah cara menegur sebelum apa-apa tindakan lain.

·         Peringatan Keras/Kecam

Peringatan secara keras atau kecaman hanya perlu dilakukan sekiranya nasihat secara lisan tidak berkesan ke atas orang yang melakukan kesalahan. Ia boleh dilakukan dengan dua cara iaitu dengan memberi kecaman hanya jika tiada cara lain dan jika nasihat secara halus tidak dapat mempengaruhi si pelaku kesalahan.

·         Dengan Kekuatan/Tangan

Sekiranya dua langkah sebelum ini tidak diendahkan, tindakan dengan menggunakan tangan (memukul) perlulah dilakukan. Walau bagaimanapun, orang yang menggunakan kuasa itu haruslah seseorang yang tidak melakukan kesalahan yang sama. Penting untuk diketahui bahawa hukuman secara memukul hanya dilakukan mengikut keperluan dan tidak berlebihan.


       Mendoakan

Akhir sekali, sekiranya memberi kesedaran, menasihati secara lisan, kecaman dan memukul tidak berjaya merubah seseorang itu, cara yang akhir sekali adalah dengan mendoa kepada Allah s.w.t untuk kebaikan orang itu. Sesungguhnya hanya Allah s.w.t yang boleh merubah seseorang itu dan sesungguhnya Allah s.w.t itu Maha Pengampun.


No comments:

Post a Comment